اتریوم و اثبات سهام: راهنمای جامع ادغام

این راهنما توضیح می‌دهد که با فعال‌سازی ادغام چه تغییراتی در اتریوم (ETH) ایجاد می‌شود و چرا برای کل بخش وب3 اهمیت زیادی دارد.

اتریوم - اثبات سهام - اثبات کار - ادغام

در 15 جولای 2022 تیم بیکو توسعه‌دهنده هسته اتریوم 19 سپتامبر را به عنوان «تاریخ آزمایشی» برای فعال‌سازی ادغام در شبکه اصلی اتریوم (ETH) پیشنهاد کرد. به این ترتیب اتریوم (ETH) آخرین اقدامات را برای ارتقای مورد انتظار خود انجام می‌دهد که به استخراج اثبات کار اتر (PoW) پایان می‌دهد.

 

 ادغام درون اتریوم: چرا بلاک چین شماره ۲ به اثبات سهام مهاجرت می کند؟

 اتریوم (ETH) به ارتقای ادغام یعنی انتقال از اجماع اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) نزدیک‌تر می‌شود. قرار است بزرگترین شبکه قراردادهای هوشمند در منابع کارآمدتر، فراگیرتر و سازگارتر با محیط زیست باشد.

 

چرا ادغام برای بلاک چین اتریوم (ETH) و حوزه وب3 به عنوان یک کل مهم است؟

 

 ادغام اجماع اثبات کار (PoW) را با یک توافق اثبات سهام (PoS) جایگزین می‌کند که با آن یکپارچگی شبکه اتریوم (ETH) توسط سهامداران به جای ماینرها ایمن می‌شود. این اولین مورد در تاریخ رمزنگاری است که در آن یک پروتکل جریان اصلی به طور اساسی طراحی اجماع خود را تغییر می‌دهد.

 

ادغام قبلاً در شبکه‌های آزمایشی (Kovan) و (Sepolia) فعال شده است. فعال سازی گورلی تمرینی قبل از شبکه اصلی خواهد بود. اثبات سهام (PoS) انرژی کمتری مصرف می‌کند ردپای کربن شبکه را کاهش می‌دهد و آن را غیرمتمرکزتر می‌کند. هنگامی که اثبات سهام اتریوم (ETH) ارائه شد، مهاجرت به سمت شاردینگ مرحله بعدی خواهد بود. برای اولین بار مشخصات اتریوم برای اثبات سهام (که اتریوم 2.0 نیز نامیده می شود اما توسعه دهندگان اتریوم توصیه کردند که از این نام در سه ماهه چهارم 2020 خودداری کنید) رونمایی شد.

 

اتریوم (ETH) چیست؟

اتریوم (ETH) اولین بلاک چین (شبکه غیرمتمرکز) با پشتیبانی از قراردادهای هوشمند است. اتریوم (ETH) توسط تعدادی از توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال اختراع شد. ویتالیک بوترین و گاوین وود شناخته شده ترین آنها هستند.

 

 اتریوم (ETH) برای رفع تنگناهای اصلی بیت کوین (BTC) و دیگر ارزهای دیجیتال اولیه در نظر گرفته شده بود. بیت کوین (BTC)، لایت کوین (LTC)، ریپل (XRP) و تمام ارزهای دیجیتال نسل اول فقط برای انتقال ارزش مناسب بودند.

 

 اتریوم (ETH) خود را به عنوان یک کامپیوتر غیرمتمرکز همه منظوره معرفی کرد. قراردادهای هوشمند آن در هزاران برنامه غیرمتمرکز مثل پروتکل های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، بازارهای توکن های غیرقابل تعویض (NFT)، بازی های مبتنی بر بلاک چین و غیره استفاده می‌شود.

 

رمزارز بومی هارد فورک اتریوم «لندن» اتر یا ETH نام دارد. اتر بزرگترین آلتکوین است. فقط بیت کوین (BTC) است که از نظر ارزش بازار از آن پیشی می‌گیرد.

 

 اثبات سهام چیست؟

 اثبات سهام (PoS) کلاسی از الگوریتم‌های اجماع بلاک چین است که در آن اعتبارسنجی‌ها قبل از اضافه کردن بلوک بعدی به زنجیره رای می‌دهند. اثبات سهام به دلیل بهره وری منابع، سازگاری با محیط زیست و پارامترهای غیرمتمرکز بهتر، بهبودی نسبت به الگوریتم اثبات کار در نظر گرفته می‌شود. برای پیوستن به استکینگ، نیازی به خرید تجهیزات ماینرهای گران قیمت نیست.سیستم های اثبات سهام (PoS) مبتنی بر زنجیره و مبتنی بر BFT وجود دارد.

 

 سیستم‌های اثبات سهام در عملیات‌های خود به سهامداران متکی هستند: هر اعتبارسنجی باید توکن‌های خود را برای تضمین تعهد خود نسبت به یکپارچگی پروتکل، «استیک» (فریز) کند.تا سه ماهه سوم سال 2022 رقیب اتریوم کاردانو (ADA) بزرگترین سیستم اثبات سهام است.

 به این ترتیب برای پیوستن به اثبات سهام اتریوم یک علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال باید حداقل 32 اتر (ETH) یا تقریباً 50000 دلار در زمان مطبوعات به اشتراک بگذارد. دو ماه قبل از انتشار شبکه اصلی اثبات سهام اتریوم 13،125،461 اتر در قرارداد سپرده (deposit contract) آن یا بیش از 20.6 میلیارد دلار قرار دارد.

 

 

اتریوم ادغام: حیاتی ترین به روز رسانی برای ارزهای دیجیتال در سال 2022

 از نظر فنی اتریوم (ETH) سفر خود به سمت اثبات سهام را در دسامبر 2020 با راه‌اندازی قراردادهای سپرده و فعال‌سازی بیکن چین که یک مکانیزم هماهنگی اولیه اثبات سهام (PoS) نامیده می‌شود آغاز کرد. در سپتامبر 2022کل ساختار اعتبارسنجی آن به اثبات سهام (PoS) منتقل خواهد شد.

 

ادغام (Merge The): مبانی

در هسته خود ادغام با بیکن چین (Beacon Chain) به عنوان لایه اجماع جدید آن رویه ای است که به لایه اجرای تراکنش های موجود اتریوم (ETH) می‌پیوندد. در حال حاضر اکوسیستم استخراج کنندگان اثبات کار (PoW) یک لایه اجماع است. بیکن چین این مشکل را حل می‌کند.

 

بنابراین زنجیره بیکن با قرارداد سپرده (ذخیره‌سازی تمام اترهایی که برای سهام‌گذاری اختصاص داده شده‌اند)به شبکه اصلی اتریوم (ETH) تزریق می‌شود. بیکن چین مسئولیت پردازش تمامی داده های شبکه از جمله مانده حساب ها، تراکنش ها و غیره را بر عهده خواهد داشت.

 

 بیکن چین موتور تولید بلوک می‌شود. اعتبار سنجی های اثبات سهام مسئول پردازش اعتبار تمام تراکنش ها و بلوک های پیشنهادی خواهند بود. در عین حال سیستم جدید کل تاریخچه تراکنش‌های اتریوم قدیمی (ETH) را حفظ خواهد کرد.

 

ادغام: شبکه های آزمایشی

برای اطمینان از انتقال آرام به اجماع اثبات سهام (PoS)، توسعه دهندگان اصلی اتریوم (ETH) ادغام را در تعدادی از شبکه های آزمایشی بسته و عمومی فعال کردند. از دسامبر 2021، علاقه مندان به اتریوم (ETH) مشخصات ادغام را در شبکه های آزمایشی هدفمند (Kintsugi) و (Kiln) تقلید کرده اند.

 

هم کیلن و هم کینتسوگی به طور ویژه برای تست استرس انتقال اتریوم (ETH) به اثبات سهام راه‌اندازی شدند. در سه ماهه اول سال 2022، آنها به توسعه دهندگان اجازه دادند تا مشکلات همگام سازی را شناسایی کنند و آخرین اقدامات را در پایگاه کد پس از ادغام انجام دهند. همچنین توسعه دهندگان یک مکانیسم کاملاً جدید شد و شدو فورک (shadow fork) را مانند آزمایش ادغام امتحان کردند.

 

 در سه ماهه دوم تا سوم سال 2022، اتریانس ها ادغام را در شبکه های آزمایشی عمومی راپستین (Ropsten) و سپولیا (Sepolia) فعال کردند. شبکه آزمایشی گورلی در آگوست 2022 ادغام خواهد شد.

 

ادغام: تایم لاین 

 

 در اینجا جدول زمانی مهم ترین نقاط عطف در راه ادغام اتریوم آمده است:

 

  • 30 ژوئن 2015: اتریوم (ETH) در شبکه اصلی بر اساس اجماع اثبات کار راه‌اندازی شد.
  • Q2، 2019: توسعه دهندگان اتریوم (ETH) کاسپر را به عنوان یک پیاده سازی سطح بالا برای نحوه انتقال بلاک چین به اثبات سهام (PoS) پیشنهاد می‌کنند.
  •  اوایل مارس 2020: ویتالیک بوترین، با نویسندگان مشترک، گاسپر، اجرای پیشرفته‌تر بیکن چین را راه‌اندازی کرد.
  •  20 نوامبر 2020: قرارداد سپرده اتریوم 2.0 با حداقل سهام 32 اتریوم راه‌اندازی شد. اتریانس ها شروع به تزریق نقدینگی مخاطره آمیز کردند.
  • 1 دسامبر 2020: بیکن چین به عنوان شبکه موازی با شبکه اصلی اتریوم (ETH) راه‌اندازی شد.
  • 28 اکتبر 2021: بیکن چین تحت ارتقاء (Altair) قرار گرفت. قیمت ETH به بالاترین حد خود رسید.
  •  Q1، 2022: اتریوم (ETH) ادغام را در شبکه‌های آزمایشی (Kintsugi) و (Kiln) پیاده‌سازی کرد، «شدو فورک» بی‌صدا فعال شدند.
  •  ژوئن-ژوئیه 2022: ادغام اتریوم (ETH) در شبکه های آزمایشی عمومی (Ropsten) و (Sepolia) فعال شد.
  • 15 ژوئیه 2022: فعال سازی ادغام در شبکه اصلی به طور آزمایشی برای اواسط سپتامبر توسط هماهنگ کننده تیم بیکو برنامه ریزی شده است.

 

 ادغام: مراحل بعدی

 هنگامی که ارتقای ادغام در شبکه اصلی منتشر شد و اتریوم (ETH) بر اساس اثبات سهام (PoS) اجرا شد، به‌روزرسانی  اولین هارد فورک آن در اجماع جدید خواهد بود. برخی از جنبه های (UX/UI) را تغییر می‌کند، EVM  ارتقا پیدا می‌کند و هزینه های گاز برای کاربران نهایی کاهش پیدا می‌کند. همچنین اجرای بومی عملیات BLS توسط ماشین مجازی اتریوم اضافه خواهد شد.

 

یکی از مهمترین موارد این است که، در ماه های آینده اتریوم (ETH) به احتمال زیاد شاردینگ را فعال خواهد کرد. بلاک چین به شبکه ای از خرده ها یا زنجیره های فرعی به هم پیوسته تقسیم می‌شود. برخلاف نیر پروتکل  (NEAR) و هارمونی  (ONE)، این به‌روزرسانی عملکرد و توان عملیاتی شبکه اصلی اتریوم (ETH) را بهبود می‌بخشد.

 

آیا ادغام بر قیمت اتریوم (ETH) تأثیر می گذارد؟

 

 از آنجایی که ادغام رادیکال ترین ارتقا برای توکنومیک اتریوم (ETH) است، بسیاری از دارندگان اتریوم و سرمایه گذاران بالقوه در تعجب هستند که آیا به نوعی بر قیمت اتر تأثیر می گذارد یا خیر.

به طور معمول هر ارتقای بزرگ یک کاتالیزور قدرتمند کوتاه مدت برای قیمت آلتکوین ها است. علاوه بر این با انتقال اتریوم (ETH) به اثبات سهام دارندگان ETH انگیزه خواهند داشت تا ثروت خود را برای سهام قفل کنند. این به نوبه خود فشار فروش را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

نتیجه گیری

اتریوم (ETH) بزرگترین شبکه قراردادهای هوشمند در 19 سپتامبر 2022 با فعال سازی شبکه اصلی ادغام، اجماع اثبات کار را با اجماع اثبات سهام جایگزین خواهد کرد.

 

این به‌روزرسانی نتیجه سه سال تلاش‌های R&D توسط توسعه‌دهندگان اتریوم (ETH) و یکی از مهم‌ترین تغییرات فنی در کل تاریخ ارز دیجیتال است. استخراج اتریوم (ETH) با استیکینگ به عنوان راهی برای افزودن بلاک ها به شبکه اصلی جایگزین خواهد شد.

 

مهاجرت به سمت اثبات سهام اتریوم (ETH) را در برابر تلاش‌های متمرکز، سازگار با محیط‌ زیست و منابع کارآمدتر انعطاف‌پذیرتر می‌کند.