جک دورسی، مدیر عامل توییتر، اولین توییت خود را به قیمت ۲.۹ میلیون دلار فروخت، یک اثر هنری بیپل به بیش از ۶۹ میلیون دلار در حراج کریستی فروخته شد، و زوئه راث، که بسیاری او را با نام «دختر فاجعه» می‌شناسند، بدهی دانشجویی خود را با یک عکس ۵۰۰۰۰۰ دلاری پرداخت کرد — همه از طریق NFT.

 

اما برای بسیاری، «NFT» یک مخفف عجیب و غریب از یک واقعیت فرعی و بدون معنی است، و بسیاری از سرمایه‌گذاران از چیستی NFT مطمئن نیستند، چه رسد به آن که ارزش NFT ها به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری را در نظر بگیرند. برای من به عنوان مدیر ارشد سرمایه‌گذاری یک شرکت فناوری مالی علاقه‌مند به نسل بعدی سرمایه‌گذاری، معامله‌گر آینده و فردی که اغلب مطالعه می‌کند که چگونه فناوری شیوه‌ی زندگی و کار ما را تغییر می‌دهد، دنیای توکنی غیرقابل معاوضه باعث برانگیختگی ذهن و انگیزه‌ی جدید تحقیقاتم شده است. این مقاله سعی می‌کند برخی از متداول‌ترین سؤالات متداول که در مورد NFT ها مطرح شده است را روشن کند.

NFT چیست؟

NFT مخفف «non-fungible token» (توکن غیر قابل معاوضه) است. یک NFT اساساً مجموعه‌ای از داده‌هایی است که در یک دفتر دیجیتال ذخیره یا حساب می‌شوند، و این داده‌ها چیزی به‌خصوص را نشان می‌دهند. به عنوان مثال، یک NFT می‌تواند نماینده‌ی یک قطعه‌ی هنری، یک آلبوم موسیقی یا انواع دیگر فایل‌های دیجیتال باشد.

کاملاً واضح بود، نه؟ واقعاً نه.

هنگام خرید NFT، در اصل یک نسخه‌ی ضبطی دیجیتالی از مالکیت یک توکن را خریداری می‌کنید که می‌تواند به کیف پول دیجیتال منتقل شود. ضبط (یا دفتر کل) که آن توکن در آن به عنوان اثبات مالکیت تأیید شده است، «بلاک چین» نامیده می‌شود. این فناوری مشابه همان جایی است که بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده تجارت می‌شوند (یا بهتر است بگوییم مالکیت آن‌ها در آن‌جا ثبت شود).

اما با یک NFT، آن توکن ذکرشده چیز دیگری را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، در مورد آثار هنری بیپل، این توکن نشان‌دهنده‌ی یک نقاشی گرافیکی اصلی توسط مایک وینکلمان، هنرمند آمریکایی است. خریدار در اصل یک توکن خریداری کرد، که به او حق مالکیت اثر هنری اصلی را می‌داد. با این حال، حق چاپ واقعی نزد هنرمند یا مالک اصلی باقی می‌ماند. برخی ممکن است بپرسند «چرا کسی این توکن را خریداری می‌کند؟» به نظر من، انگیزه این است که یا مالک اثر هنری اصلی باشم، یا وقتی مورد توجه قرار گرفت، آن را به چرخه‌ی خرید برگردانم و به قیمت بالاتری بفروشم.

یک تصور اشتباه رایج این است که NFT ها نوعی ارز رمزنگاری شده هستند. شباهت‌های کریپتو و NFT در این است که هر دو یک رکورد دیجیتال ذخیره‌شده در یک بلاک چین دارند. شباهت‌ها به همین جا ختم می‌شود. در NFTها ، هر توکن دارای یک ارزش منحصربه‌فرد است، و نمی‌توان آن را با پدیده‌ی مشابهی با ارزش برابر مبادله کرد. در ارزهای رمزنگاری‌شده، ارزش و شفافیت واضح‌تر است. برای مثال، می‌توانید یک بیت کوین را با بیت کوین دیگری مبادله کنید. هردو مثل هم هستند و هر توکنی با ارزش برابر را می‌توان با دیگری مبادله کرد.

چرا NFT ها محبوب هستند؟

موارد استفاده‌ی زیادی برای NFT ها وجود دارد. اول، فروش NFT می‌تواند مزایای قابل توجهی برای هنرمند داشته باشد. به عنوان مثال، در ماه مارس ۲۰۲۱، گروه Kings of Leon یک موسیقی منتشر نشده‌ی خود را از طریق NFT فروخت. مزیت این کار این است که اگر Kings of Leon یک NFT را به یک مالک بفروشد و بازتولید دیجیتال را محدود کند، آن‌ها می‌توانند حق امتیاز دریافت کنند و تعداد و شیوه‌ی توزیع محصول خود را کنترل کنند. NBA نیز در پروژه‌هایی برای فروش NFT سرمایه‌گذاری می‌کند و کلیپ‌ها را به شکل NFT می‌فروشد. شما ممکن است حق فروش مجدد IP را نداشته باشید، اما از حقوق منحصربه‌فرد داشتن آن کلیپ برخوردار هستید. سپس می‌توانید آن را معامله کنید و از آن درآمد کسب کنید - مانند روشی جدید برای تجارت کارت‌های ورزشی.

آیا NFT ها مد جدیدی هستند که به زودی محو می‌شوند؟

برای من، پاسخ منفی است. به نقل از نیویورک تایمز، آن‌ها از اواسط دهه‌ی ۲۰۱۰ وجود داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد محبوبیت آن‌ها اخیراً افزایش یافته است.

پس چه چیزی باعث افزایش محبوبیت اخیر شده است؟ من معتقدم یکی از دلایل آن ویروس کرونا است. طبق گزارش NFT Report 2020 (در روزنامه‌ی تایمز)، بازار NFT در سال ۲۰۲۰ به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیون دلار رسید، در دوران Covid-19 رونق زیادی به دنبال داشت. من معتقدم بخشی از رونق نیز حول محور رشد کریپتو بود. به عنوان مثال، قیمت اتریوم در سال گذشته جهش یافت. در برخی موارد می‌توان از آن برای خرید NFT ها به صورت جزئی یا کامل استفاده کرد و با افزایش ارزش دارایی‌ها در اتریوم، قدرت خرید مالک اصلی نیز افزایش یافت.

زمان مشخص خواهد کرد، اما با توجه به رشد سرمایه‌گذاری‌ها و موارد استفاده در فضا، و هجوم خریداران برای دسترسی، اعتقاد دارم می‌توانیم انتظار رشد NFT را در سال‌های آینده داشته باشیم. دلیل اصلی ماندن و رشد NFTها در مرکز توجه و محبوبیت، حول ایده منحصربه‌فرد بودن – دسترسی به چیزی که هیچ‌کس، در تئوری، هرگز نمی‌تواند بدون تصمیم فعال مالک برای تکرار به آن دسترسی داشته باشد – می‌چرخد. در حالی که نقاشی‌ها، کارت‌های بیسبال و سایر آثاری از این دست را می‌توان به راحتی کپی کرد، NFTها مالکیت واقعی را ارائه می‌کنند، که برای بسیاری جذاب است. هم‌چنین، از آن‌جایی که استفاده از بلاک چین به روشی محبوب‌تر برای اثبات مالکیت تبدیل می‌شود، NFT‌ها احتمالاً به حیات خود ادامه خواهند داد. در نهایت، هر چیزی که به رنگ، بو یا احساس بخشی از انقلاب رمزنگاری یا دیجیتال باشد، مثل طوفان جامعه‌ی ما را در خواهد نوردید.

NFTها به یک معنا، فقط یک طبقه‌ی دارایی هستند که از رشد دارایی ارز و بلاک چین حمایت می‌کنند. به نظر من، برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که به دنبال قرار گرفتن در معرض طبقه‌ی دارایی هستند، فرصت‌های زیادی برای ما پیش خواهد آمد، چه از طریق وجوه مدیریت‌شده یا خود NFT های فردی. در حالی که این فرصت‌ها هیجان‌انگیز هستند، سرمایه‌گذاران باید در نظر داشته باشند که خطر انتخاب NFT مناسب وجود دارد، و باید قبل از معامله از ایمن بودن آن و ارزش اصلی دارایی اطمینان حاصل کنند. قبل از خرید NFT تکالیف خود را انجام دهید، و اگر مطمئن نیستید که کدام مورد را بخرید یا روی کدام‌یک سرمایه‌گذاری کنید، مدتی صبر کنید تا فضای ترید NFT بزرگ‌تر و بالغ‌تر شود. من انتظار دارم به‌زودی وجوه مدیریت‌شده را در دسترس سرمایه‌گذاران ببینم، که این کار می‌تواند به مدیریت و حل برخی از مسائل مربوط به تنوع اقلام و ریسک سرمایه‌گذاری کمک کند.

(منبع https://www.forbes.com/)