حتماً می‌دانید که هیچ گروهی به‌تنهایی کنترل کاملی بر شبکه‌ی بلاک چین ندارد. کاربران تا زمانی که در شبکه‌ی بلاک چین از مکانیسم مجموعه‌ای به نام «الگوریتم اجماع» پیروی کنند، می‌توانند به مشارکت ادامه دهند. با این حال، اگر این الگوریتم نیاز به تغییر داشته باشد چه؟

  • الگوریتم اجماع پشت بلاک چین، پایه و اساس یک شبکه‌ی غیر متمرکز برای نگهداری دفتر کل تراکنش‌ها بدون نیاز به شخص ثالث است.
  • اگر الگوریتم اجماع پشت بلاک چین تغییر کند، فورک به‌وجود می‌آید.
  • اگر یک بلاک چین جدید به طور دائم از بلاک چین اصلی جدا شود، هارد فورک اتفاق می‌افتد – همه‌ی کاربران حاضر برای ادامه‌ي مشارکت در شبکه، باید نرم‌افزار خود را ارتقا دهند.
  • فورک «بیت کوین کش» از بلاک چین اصلی بیت کوین، شناخته‌شده‌ترین نمونه از هارد فورک است.
  • سافت فورک یک واگرایی است که اگر برخی از ماینرها هم‌چنان از نسخه‌ی قدیمی یک بلاک چین پیروی کنند، در حالی که برخی به پیروی از نسخه‌ی جدید بپردازند، رخ می‌دهد.
  • Segwit یک سافت فورک از بلاک چین بیت کوین بود که نشان می‌دهد چگونه سافت فورک را می‌توان با موفقیت پیاده‌سازی کرد در حالی که وضعیت شبکه را نیز دست‌نخورده نگه داشت.

در ادامه قصد داریم شما را با فورک‌ها در شبکه بلاک چین بیشتر آشنا کنیم.

فورک چیست؟

اساساً هنگامی که یک بلاک چین به دو قسمت تقسیم می‌شود، به آن «فورک» می‌گویند. چندین نوع فورک وجود دارد – مهم‌ترین آن‌ها هارد فورک، سافت فورک و فورک موقت است.

هم هارد فورک و هم سافت فورک برای عمل‌کرد مستمر و هم‌چنین مدیریت مؤثر صنعت بلاک چین مهم هستند. در برخی از پروژه‌های بلاک چین، ارتقاء پروتکل به شکل هارد فورک از زمان راه‌اندازی پروژه برقرار شده است.

هم هارد فورک و هم سافت فورک برای عمل‌کرد مستمر و هم‌چنین مدیریت مؤثر صنعت بلاک چین مهم هستند.

فورک های بیت کوین

هارد فورک یک تغییر پروتکل است که به همه‌ی نودهای شبکه نیاز دارد تا نرم‌افزار خود را به آخرین نسخه ارتقا دهند، و هم‌چنان در شبکه مشارکت کنند. نودها در نسخه‌‌ي جدید بلاک چین دیگر قوانین بلاک چین قدیمی را نمی‌پذیرند، و فقط قوانین جدید را قبول می‌کنند. بلاک چین جدید به طور دائم از نسخه‌ی قدیمی بلاک چین جدا می‌شود. بنابراین، هارد فورک دو بلاک چین را ایجاد می‌کند که در کنار یکدیگر وجود داشته و هر بلاک چین، نرم‌افزار پروتکل خود را دارد.

برای نمونه شبکه‌ی بیت‌کوین را در نظر بگیرید. با ادامه‌ی روند جذب کاربران بیشتر توسط بیت کوین، تراکنش‌ها در این شبکه گران‌تر شدند. برخی از اعضای جامعه شروع به بررسی چرایی این اتفاق کردند. نتیجه‌ای که آن‌ها به آن رسیدند این بود که فرآیند افزودن بلاک‌ها به بلاک چین توسط بیت کوین باید کارآمدتر شود.

یک هارد فورک دو بلاک چین را ایجاد می‌کند که در کنار یکدیگر وجود دارند و هر بلاکچین نرم افزار پروتکل خود را دارد.

مشکل این بود که با گذشت زمان، به نظر نمی‌رسید که کل جامعه، از جمله ماینرها، توسعه‌دهندگان و کاربران عادی، بر سر بهترین راه‌حل برای ایجاد این تغییر به توافق برسند. پس از چندین سال بحث، دو مکتب فکری غالب ظهور کرد. اولین ایده‌ی به‌روزرسانی در پروتکل به عنوان «Segregated Witness» یا به اختصار «SegWit» شناخته شد. حامیان طرف مقابل معتقد بودند که بهترین راه برای کارآمدتر کردن بیت کوین یا «مقیاس‌سازی آن»، افزایش حداکثر اندازه‌ی بلوک آن است.

SegWit ، یک سافت فورک از بلاک چین بیت کوین

کسانی که از پیشنهادی به نام «SegWit» حمایت کردند، معتقد بودند که افزایش دائمی اندازه‌ی بلوک بیت کوین ضروری نیست. آن‌ها فکر می‌کردند که این کار باعث ایجاد مشکلات مقیاس‌بندی می‌شود. برای اجرای یک نود به منابع سخت‌افزاری زیادی نیاز دارید. مهم‌تر از آن، آن‌ها به محدودیت اندازه‌ی بلوک یک مگابایتی که ساتوشی ناکاموتو در سال 2010 به بیت کوین اضافه کرده بود، اعتقاد داشتند.

برای هم‌راستایی با دیدگاه ناکاموتو، این گروه تلاش کرد تا راهی بیابد تا امکان تراکنش‌های بیش‌تر در هر بلوک را داشته باشد، و در عین حال، حداکثر اندازه‌ی بلوک را نیز ثابت نگه دارد؛ SegWit در نتیجه‌ی این ایده به‌وجود آمد. این تغییر در پروتکل، اساساً شامل حذف (تفکیک) «شاهد» - داده‌هایی از فهرست ورودی‌ها که برای بررسی اعتبار تراکنش‌ها مورد نیاز بود، اما برای بررسی و تعیین اثرات تراکنش لازم نبود – می‌شد. بنابراین، SegWit یک سافت فورک از بلاک چین اصلی بیت کوین است.

گروه دیگری که می‌خواستند بیت کوین را مقیاس‌بندی کنند، با این روش مخالف بودند. حامیان این گروه احساس کردند که SegWit بیش از حد پیچیده است، و محدودیت اندازه‌ی بلوک را نیز به چالش کشیدند. وقتی بیت کوین به طور میانگین هفت تراکنش در ثانیه داشت، چگونه می‌توانست به ارز غالب آینده تبدیل شود؟ چرا فقط اندازه‌ی بلوک را افزایش ندهیم و به شبکه اجازه نمی‌دهیم کارهای بیشتری انجام دهد؟ از آن‌جایی که گروه‌ها نتوانستند در مورد چگونگی ادامه به توافق برسند، بنابراین نتیجه نهایی چیزی بود که به آن فورک «بحث‌برانگیز» می‌گویند.

هارد فورک بحث برانگیز - بیت کوین کش (BCH)

در 1 آگوست 2017، شبکه‌ی بیت کوین هارد فورک شد؛ به این معنی که برخی از کاربران به گروه SegWit پیوستند و برخی دیگر در کنار گروه اندازه‌ی بلوک قرار گرفتند. در نتیجه، بلاک چین بیت کوین به دو بخش تقسیم شد: بلاک چین اصلی بیت کوین SegWit را پیاده‌سازی کرد، و گروه اندازه‌ی بلوک هم از ظهور «بیت کوین کش» پشتیبانی کرد، که از آن زمان به یکی از مهم‌ترین آلت کوین ها تبدیل شده است. بنابراین، بیت کوین کش یک هارد فورک از بلاک چین اصلی بیت کوین است.

فورک موقت

نوع سوم فورک یک شرایط ذاتی در فرآیند استخراج «اثبات کار» است. در این شرایط، دو ماینر در یک شبکه به طور هم‌زمان یک بلوک را کشف می‌کنند، بلاک چین به‌طور موقت به دو بلاک چین رقیب تقسیم می‌شود. در این حالت، طولانی ترین بلاک چین به عنوان بلاک چین «واقعی» در نظر گرفته می‌شود و بلاک چین کوتاه‌تر رها می‌شود.

سکه های اسپین آف

سکه‌های اسپین آف بر روی کد منبع باز یک ارز دیجیتال موجود ایجاد می‌شوند تا یک پروژه ارزی جدید با ویژگی‌های جدید مانند لایت کوین را به‌وجود بیاورند.

تفاوت هارد فورک و سافت فورک

تفاوت اصلی بین هارد فورک و سافت فورک در مقدار ضروری بودن به‌روزرسانی نرم‌افزار نود برای ادامه‌ي مشارکت در شبکه است. گره‌ها در نسخه‌ي جدید بلاک چین، قوانین بلاک چین قدیمی را برای مدت زمان معینی، همراه با قوانین جدید می‌پذیرند، و شبکه یک نسخه‌ي قدیمی را در حین ایجاد نسخه جدید حفظ می‌کند.

تفاوت اصلی بین هارد فورک و سافت فورک در این است که تغییر پروتکل تدریجی است.

پس از پیاده‌سازی یک سافت فورک، کاربرانی که نسخه‌های کاملی از بلاک چین مورد نظر را دارند، می‌توانند قوانین قدیمی و جدید را تا حدی دنبال کنند و این بلاک چین را به‌شکل «سازگار با عقب» نشان دهد. ماینرها که عامل اصلی یک سافت فورک موفق نیز هستند، تصمیم می‌گیرند که این دوره چقدر طول بکشد. نتیجه‌ی نهایی، یک بلاک چین معتبر جدید است که در آن اکثر ماینرها فقط باید نرم‌افزار خود را ارتقا دهند.

چالش های فورک ها

برخی چنین استدلال می‌کنند که هارد فورک‌ها تهدیدی برای حفظ قابلیت پیش‌بینی‌پذیری و پایداری شبکه‌هایی هستند، که هردو این موارد برای پذیرش ارزهای دیجیتال در تراکنش‌های مالی روزانه ضروری است. مبارزات قدرت در مورد هارد فورک‌های بحث‌برانگیز ممکن است باعث سردرگمی کاربران شود، و در صورتی که کاربران وجوهی را به اشتباه برای شبکه ارسال کنند، می‌تواند منجر به از دست رفتن سرمایه‌ی آن‌ها شود. از سوی دیگر، فورک‌ها این شانس را به شبکه می‌دهند که خود را ممیزی کند و ویژگی‌های افزایش‌یافته‌ای مانند عمل‌کردهای مقیاس‌پذیری را به ارزهای دیجیتال موجود اضافه کند، که به همان اندازه برای پذیرش ضروری هستند.

در مجموع، چالش بیشتر در اجرای رویداد نهفته است تا درون خود اصل. بنابراین، فرآیندهای حکمرانی مؤثر در هر صورت یک پیش‌نیاز محسوب می‌شود.

(منبع: https://www.bitpanda.com/)