قبل از این که «کورکورانه» سرمایه‌ی خود را وارد جدیدترین میم کوین، یعنی «شیبا اینو» کنید، چند نکته در مورد نحوه‌ی سرمایه‌گذاری ایمن در میم کوین ها وجود دارد که باید بدانید.

مفهوم میم کوین ها به یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری مورد بحث در فضای کریپتو تبدیل شده است، و افزایش قیمت ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ درصدی شیبا اینو در ۱۲ ماه گذشته، سودآوری بالقوه‌ی این کوین‌های الهام‌گرفته از ترند‌های اینترنتی را به ما نشان می‌دهد.

در حالی که نادیده گرفتن پتانسیل صعودی عظیم این دارایی‌ها و نام‌گذاری‌های به‌ظاهر معصومانه‌ی آن‌ها با محوریت حیوانات دشوار است، توجه به این نکته نیز اهمیت دارد که سرمایه‌گذاری در میم کوین ها می‌تواند یک سرمایه‌گذاری فوق‌العاده خطرناک باشد و اغلب به زیان‌های هنگفت از طریق کلاه‌برداری، هک و استثمار سرمایه‌گذاران منجر شود. ناگفته نماند که ضررهای معمولی که در اثر پریدن روی واگن به دلیل ترس از دست دادن، و تماشای کاهش شدید سرمایه‌گذاری جدید شما به دلیل حرکت اوباش حاضر در بازار میم کوین ها به سمت سایر موارد جالب توجه، نیز نگران‌کننده است.

بنابراین، سؤال این است که چه‌گونه با خیال راحت روی این توکن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنید؟

۱. یاد بگیرید که چگونه میم کوین های معتبر و جعلی را تشخیص دهید

قبل از شروع جزئیات ویژگی‌های کلیدی که باید در یک میم کوین معتبر به دنبال آن باشیم، بهتر است ابتدا مفهوم خود میم کوین را تعریف کنیم. میم کوین ها که بار اول در سال ۲۰۱۳ معرفی شدند، معمولاً پروژه‌های رمزنگاری هستند که بر اساس مضامین و حیواناتی ساخته شده‌اند که ارزش ساخته شدن میم و ترند شدن را دارند. برای مثال، dogecoin (DOGE)، اولین میم کوین، از شیبا اینو (نژاد سگ شکاری که در ژاپن تکامل یافته) الهام گرفته شده که اوایل دهه‌ی ۲۰۱۰ اینترنت را در سراسر جهان فرا گرفت.

نکته‌ی قابل توجه این است که موفقیت «داج کوین» باعث ایجاد انبوهی از کوین‌های دیگر با مضمون سگ شد (از جمله شیبا اینو (SHIB)، ملقب به «قاتل دوج»، که در اوایل سال ۲۰۲۱ برای مدت کوتاهی از نظر ارزش بازار از کوین‌های قبلی پیشی گرفت). برخلاف ارزهای دیجیتال سنتی، میم کوین ها معمولاً بر اساس ابزاری که در اختیار کاربران قرار می‌دهند قضاوت نمی‌شوند. درعوض، بیش‌ترین تأکید بر قابلیت کوین برای جذب مشارکت بالای جامعه است. در اصل، وایرال بودن تنها عامل مهم مورد نیاز برای سنجش موفقیت میم کوین ها است. پس حالا با در نظر گرفتن این موضوع، برای شناسایی میم کوین های معتبر و جعلی چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

هدف پروژه

اگرچه تأکید در میم کوین ها بر سودمندی نیست، اما این که جامعه‌ای که از پروژه‌ی میم کوین حمایت می‌کند – جدای از تمایل به کسب سود – چیزهای مشترکی را به اشتراک بگذارد، نشانه‌ی خوبی است. اما از سوی دیگر زمانی که هدف کل جامعه افزایش ارزش کوین از طریق تشویق سرمایه‌گذاران جدید به خرید توکن باشد، به این امید که قیمت را حتی بیش‌تر کند، را باید یک هشدار در نظر گرفت. به عنوان مثال، اعضای جامعه SHIB به طور جمعی در عشق به سگ‌های شیبا اینو سهیم هستند، به‌طوری که بخشی از هدف آن‌ها جمع‌آوری بودجه برای نجات شیبا اینو های ولگرد است. علاوه بر این، این پروژه برای اجرای یک صرافی غیرمتمرکز به نام ShibaSwap، یک گام فراتر رفته است، تا بتواند امکانات کمی بیش‌تری را برای دارندگان توکن فراهم کند.

به این ترتیب، تحقیق در مورد تمرکز بلندمدت پروژه‌ی مورد نظر و چه‌گونگی برنامه‌ریزی تیم پروژه برای درگیر نگه داشتن اعضای جامعه با شبکه بسیار مهم است. می‌توانید این کار را با مطالعه‌ی وایت پیپر پروژه، نقشه‌ی راه آن (در صورت وجود) و دنبال کردن به‌روز‌رسانی‌ها در حساب‌های رسمی شبکه‌ی اجتماعی انجام دهید.

سابقه‌ی تیم توسعه

کسانی که با صنعت رمز ارزها آشنا هستند می‌دانند که شهرت، یک عامل حیاتی است، و آن را باید در تعیین قابلیت دوام یک محصول یا پلتفرم در نظر گرفت. از این رو، توصیه می‌شود که هویت مشارکت‌کنندگان اصلی پروژه و سوابق آن‌ها بررسی و شناخته شود. توجه داشته باشید که یافتن اطلاعات در مورد اعضای تیم توسعه ممکن است به دلیل تصمیم آن‌ها برای ناشناس ماندن غیرممکن باشد. در چنین مواردی، می‌توانید تحقیقات خود را بر اساس تصمیمات طراحی تیم، به‌ویژه «توکنومیکس» (tokenomics)، قرار دهید.

«توکنومیکس» به توزیع رمز ارزهای دیجیتال اشاره دارد. مراقب میم کوین هایی باشید که در آن‌ها تنها یک موجودیت واحد، بخش قابل توجهی از عرضه‌ی کل توکن را کنترل می‌کند. اگر دارنده‌ی اصلی توکن تصمیم به تخلیه (فروش) کوین‌های خود بگیرد، این دارایی دیجیتالی مستعد افت قیمت خواهد بود. بنابراین، توصیه می‌شود به سراغ میم کوینی بروید که کنترل عرضه‌ی در گردش آن در دست تعداد انگشت‌شماری از سرمایه‌گذاران متمرکز نباشد.

۲. چگونه با خیال راحت در میم کوین ها سرمایه گذاری کنیم

در حال حاضر بیش از ۲۵۰ میم کوین وجود دارد که همگی برای جلب توجه سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال رقابت می‌کنند. ۱۰۰ مورد از آن‌ها حاوی کلمه «inu» در نام خود هستند. در حالی که بسیاری از آن‌ها ممکن است مشروع به نظر برسند، اکثر ارزهای دیجیتال الهام‌گرفته‌شده از میم‌ها صرفاً پروژه‌های کلاه‌برداری هستند که برای افزایش سرمایه از طریق ورود ترند روبه‌رشد میم کوین ها طراحی شده‌اند. شما می‌توانید با اطمینان از این که پروژه‌ی مورد نظر شما مستعد کلاه‌برداری موسوم به «راگ پول» نیست، ریسک‌های موجود را کاهش دهید.

برای کسانی که با این اصطلاح آشنا نیستند، زمانی که تیم‌های توسعه پس از بالا بردن قیمت‌ها، ناگهان تمام کوین‌های خود را به فروش می‌رسانند، یک «راگ پول» رخ می‌دهد. سرمایه‌گذاران کسانی هستند که فرش از زیر پای آن‌ها کشیده شده و با کاهش ناگهانی قیمت کوین به صفر، کاملاً ورشکسته می‌شوند. توکن «ماهی مرکب» (Squid) و «سگ برفی» (snow dog) دو نمونه از جدیدترین نمونه‌های میم کوین ها هستند که در نهایت متهم به راگ پول ختم ‌شده‌اند.

در این‌جا مجموعه‌ای از اقدامات احتیاطی وجود دارد که باید برای جلوگیری از این نوع کلاه‌برداری انجام دهید:

از کوین هایی که در آن‌ها توسعه‌دهندگان بیش‌تر توکن‌ها را در اختیار دارند اجتناب کنید

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، میم کوین هایی که در دست چند سرمایه‌گذار معدود یا تیم توسعه متمرکز شده‌اند، سرمایه‌گذاری‌های پرریسکی هستند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که هیچ نهادی بیش از ۵ درصد از عرضه‌ی توکن را کنترل نمی‌کند.

اعتبار استخرهای نقدینگی را بررسی کنید

در بیش‌تر موارد، میم کوین ها از طریق بازارسازان خودکار (AMM) توزیع می‌شوند. این بدان معناست که وقتی یک توکن برای اولین بار راه‌اندازی می‌شود، تیم توسعه یک استخر نقدینگی جدید را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند تا از آن برای خرید توکن استفاده کنند. استخرهای نقدینگی قراردادهای هوشمندی هستند که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند بدون نیاز به دفترچه سفارش شخص ثالث یا طرف مقابل تبادل، ارزهای دیجیتال را مبادله کنند. برای مثال، یک سرمایه‌گذار احتمالاً ETH را با یک کوین جدید مبتنی بر اتریوم در استخرهای نقدینگی مبادله می‌کند. برای تحقق این امر، تیم توسعه باید نقدینگی را تأمین نماید. این کار با سپرده‌گذاری ETH و مقداری از میم کوین در یک استخر نقدینگی انجام می‌شود. این همان نقدینگی‌ای است که مخترعان برای دستیابی به کوین تازه‌راه‌اندازی‌شده با آن معامله می‌کنند.

اما مشکل این است که در صورت عدم وجود سیستم ایمنی مناسب، تأمین‌کننده‌ی نقدینگی (که در این مورد تیم توسعه است) می‌تواند نقدینگی را برداشت کند. هنگامی که چنین حوادثی رخ می‌دهد، سرمایه‌گذاران هیچ وسیله‌ای در اختیار نخواهند داشت تا برای مبادله‌ی کوینی که به‌سرعت ارزش خود را از دست می‌دهد، از آن استفاده کند. با توجه به این موضوع، بسیار مهم است که فقط با استخرهایی تعامل داشته باشید که توسط آدرس‌های سوزاندن نگهداری می‌شوند (هر آدرس کیف پولی که با oxoooo شروع می‌شود)، که نشان می‌دهد نقدینگی برای همیشه قفل شده است.

شفافیت و وضعیت ممیزی پروژه های میم را بررسی کنید

وقتی صحبت از دارایی‌های دیجیتالی می‌شود، تیم‌های توسعه باید یک اکوسیستم باز و شفاف را ترویج کنند. مهم‌تر از آن، کد زیربنایی ارز دیجیتال باید توسط یک شرکت حساب‌رسی نرم‌افزار شخص ثالث معتبر، مانند Certik یا Hacken حساب‌رسی شود، تا اطمینان حاصل گردد که تیم توسعه درهای پشتی را برای ارتکاب کلاهبرداری خروج پیاده‌سازی نکرده باشند. ممیزی‌های تکمیل‌شده معمولاً در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند، و با جست‌وجوی سریع در اینترنت به‌راحتی می‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

https://twitter.com/hogetweets/status/1386491906906107917

۳. چگونه میم کوین ها را ترید کنیم

هنگامی که یک میم کوین قابل اطمینان پیدا کردید، نکته‌ی بعدی که باید در نظر بگیرید این است که چه‌گونه این نوع دارایی پرنوسان را به‌درستی معامله کنید. به یاد داشته باشید که سفته‌بازی به افزایش قیمت میم کوین ها دامن می‌زند. از این رو، احتمالاً باید با نوسانات بالا مبارزه کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، در ادامه برخی از راه‌های سرمایه‌گذاری در میم کوین آورده شده است:

  • سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنید: تا حد امکان سعی کنید همه‌ی تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید. به عبارت دیگر، از سرمایه‌گذاری تمام پول خود در یک میم کوین واحد خودداری کنید. در عوض، استراتژی سرمایه‌گذاری سنجیده‌تری را اتخاذ نمایید. سهمی از سبد شما باید به یک یا چند میم کوین تخصیص داده شود، در حالی که مابقی را می‌توان بین ارزهای رمزپایه‌ی معتبرتر و پایدارتر توزیع کرد. یک تخصیص تجاری خوب حدود ۵ درصد از کل پرتفوی شما است. بنابراین اگر سبد شما در حدود ۱۰۰۰۰ دلار ارزش‌گذاری شده است، حداکثر سرمایه‌گذاری شما در یک میم کوین باید ۵۰۰ دلار باشد.
  • برای مدتی طولانی «هودل» کنید: اگر از دوام میم کوین مطمئن هستید، می‌توانید تصمیم بگیرید که یک برنامه‌ی سرمایه‌گذاری بلندمدت را انتخاب کنید، که از طریق آن بدون توجه به نوسانات کوتاه‌مدت قیمت، موقعیت خود را حفظ نمایید. در مورد مثال شیبا اینو کوین و دوج کوین، هر دوی این ارزهای دیجیتال چندین سال طول کشید تا افزایش ارزش پیدا کردند.
  • احساسات جامعه را در رسانه‌های اجتماعی ردیابی کنید: فراموش نکنید که وایرال بودن باعث موفقیت میم کوین ها می‌شود. از این رو، توصیه می‌شود تعامل و علاقه‌ی جامعه را دنبال کنید و احساسات بازار را برای پیش‌بینی حرکات قیمت اندازه‌گیری نمایید. می‌توانید این کار را با بازدید از شبکه‌هایی مانند Reddit، Discord و Twitter انجام داده و از نزدیک ببینید که چه نوع جامعه‌ای پیرامون یک پروژه‌ی خاص ایجاد می‌شود و چه تعداد منشن دریافت می‌کند. ابزارهای دیگر برای اندازه‌گیری احساسات وجود دارند، که شامل استفاده از خدمات اشتراک ارائه‌شده توسط شرکت‌هایی مانند Intotheblock یا The Tie، یا پلتفرم‌های «مبتنی بر فریمیوم» مانند Santiment و LunarCrush است.
  • تحت تأثیر FOMO قرار نگیرید: هنگام سرمایه‌گذاری یا معامله‌ی میم کوین ها، بسیار مهم است که از تصمیمات مبتنی بر «احساسات ناشی از ترس از دست دادن» (FOMO) یا طمع اجتناب کنید. هنگام برخورد با ارزهای رمزپایه، به‌خصوص میم کوین، تا حد امکان عینی باشید. آیا میم کوین را در بالای یک رالی می خرید یا در یک نقطه‌ی ورودی مناسب‌تر؟ این‌ها سؤالاتی هستند که باید بپرسید.