لانچ پد بایننس چیست

حدود ۳ سال پیش، اواسط ژانویه‌ی سال ۲۰۱۹، بایننس پروژه‌ای جدید به نام «لانچ پد» (LaunchPad) را برای فروش توکن‌ها و جذب سرمایه‌هی جدید معرفی کرد؛ بایننس از طریق لانچ‌پد شرایط را با دقت بررسی می‌کند و در صورتی که یک پروژه شرایط لازم برای فروش توکن را داشته باشد، آن را تایید می‌نماید. این فناوری فروش توکن با نام «عرضه‌ی اولیه صرافی» (IEO) نیز شناخته می‌شود و در بین سرمایه‌گذاران بسیار محبوب است.

اما لانچ پد بایننس چیست؟ در این مقاله به معرفی Launchpad بایننس، نحوه‌ي کارکرد آن، شیوه‌ی استفاده از این سرویس، مزایا، نحوه‌ی مشارکت در لانچ پد، محاسبه‌ی توزیع توکن به کاربران و نحوه کسر شدن BNBها به منظور خرید توکن‌های جدید می‌پردازیم.

لانچ‌پد Launchpad یک پلتفرم برای راه‌اندازی توکن‌های جدید است. لانچ پد به پروژه‌ها کمک می‌کند تا برای توسعه‌ی بیش‌تر خود در فضای رمز ارزها، به جذب سرمایه بپردازند. این پروژه‌ها قبل از معرفی در پلتفرم لانچ‌پد،‌ توسط صرافی بایننس به‌شدت مورد بازبینی قرار می‌گیرند. کاربران و سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند قبل از این که توکن پروژه‌ها در بایننس لیست شود، آن را خریداری کنند و پس از لیست شدن در این صرافی و فروش توکن‌ها، سود نسبتاً خوبی به دست آورند.

در این پلتفرم، دارندگان بایننس کوین (BNB) می‌توانند کوین‌های خود را برای خرید توکن جدید، به لانچ‌پد بسپارند یا اصطلاحاً «کامیت» (Commit)  کنند. نکته‌ی مهم این است که کاربران نمی‌توانند با هر مقدار بایننس کوین، توکن خریداری کنند؛ بلکه سیستم Launchpad به این صورت است که مقدار توکنی که به کاربران اختصاص می‌یابد، با نسبت بایننس کوین‌های Commit کرده‌ی خود در برابر مقدار BNBهای کامیت‌شده توسط کل کاربران محاسبه می‌شود.

برای اطمینان از این که توکن‌های جدید به صورت عادلانه در بین تمام کاربران توزیع شود، یک میزان حداکثری برای توزیع توکن به هر کاربر تعبیه شده است. برای این که بتوانید در لانچ پد بایننس شرکت کنید، باید از حداقل ۶ روز قبل از شروع فروش توکن، BNBهای خود را در اکانت خود آماده داشته باشید. میانگین مقدار بایننس کوین‌های شما، حداکثر میزان مشارکت شما خواهد بود. در این مدت‌زمان مشارکت، شما می‌توانید برای خرید توکن جدید، BNBهای خود را از داخل کیف پول Spot خود کامیت کنید.

شما می‌توانید در این ۶ روز، هر مقداری که خواستید بایننس کوین کامیت کنید. برای مثال، اگر شما در طول ۶ روز به طور میانگین ۵۰۰ BNB نگهداری کرده باشید، می‌توانید کل این مقدار را کامیت کنید.

مقدار توکنی که می‌توانید خریداری کنید، به این صورت محاسبه می‌شود:

BNBهای کامیت شده‌ی شما تقسیم بر کل بایننس‌کوین‌هایی که تمام کاربران Commit کرده‌اند، ضرب‌در کل توکن‌هایی که قرار است در لانچ پد به فروش برسند. محاسبات نهایی احتمالاً از این تخمین انحراف پیدا می‌کند، زیرا به ازای هر کاربر یک هاردکپ وجود دارد؛ یعنی کاربران می‌توانند حداکثر میزان مشخصی توکن خریداری کنند.

Launchpad بایننس چگونه کار می‌کند؟

بایننس پروژه‌ها را به صورت نیمه‌منظم در لانچ پد خود معرفی می‌کند و خدمات مشاوره‌ای کاملی نیز برای پروژه‌های جدید ارائه می‌دهد. این سرویس‌های مشاوره به توسعه‌ي بهتر پروژه‌ها کمک می‌کند. زمانی که بایننس یک پروژه‌ي جدید را معرفی می‌کند، اطلاعات کامل درباره آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این پشتیبانی کامل بایننس، هم به نفع کاربران و هم به نفع پروژه‌هاست.

در سال ۲۰۲۱، بایننس سیستم لانچ پد خود را از حالت لاتاری به سیستم توزیع از نوع ثبت‌نام (Subscription)  تغییر داد؛ در حالت لاتاری، هیچ تضمینی وجود نداشت که شما بتوانید در فروش توکن‌ها شرکت کنید؛ شما باید در Lottery برنده می‌شدید تا اجازه‌ی خرید توکن جدید به شما داده شود. اما اکنون، شما در سیستم ثبت‌نام می‌کنید، و به یک میزان حداکثری، می‌توانید توکن را بخرید؛ این سیستم جدید باعث می‌شود که همه‌ي افراد با هر توان مالی، بتوانند در لانچ پد شرکت کنند.

این سیستم توزیع جدید، نسبت به دیگر لانچ‌پدها مزایایی دارد؛ بسیاری از لانچ پدها مانند  Huobi، همچنان از سیستم لاتاری استفاده می‌کنند؛ بدین معنا که شرکت در آن‌ها و خرید توکن‌های جدید، کار آسانی نیست، و به شانس نیاز دارد. اما در بایننس، شما می‌توانید به راحتی برای خرید توکن جدید ثبت‌نام، و BNBهای خود را کامیت کنید.

زمانی که برای خرید توکن جدید، بایننس کوین‌های خود را Commit می‌کنید، باید امتیازهای خود را در نظر بگیرید؛ زیرا هر پروژه، هاردکپ مختص به خود را برای هر کاربر در نظر می‌گیرد (برای مثال، حداکثر می‌توانید به اندازه‌ی ۴۹.۲۶ بایننس کوین، توکن جدید را خریداری کنید). به‌علاوه، تنها به اندازه‌ی ۰.۵ درصد از BNBهای شما برای مشارکت در لانچ پد به‌کار می‌رود. البته اگر کاربران زیادی کوین‌های خود را برای خرید یک توکن کامیت کنند، باید انتظار داشته باشید که کمتر از میزان تخمین‌زده‌ی خود، توکن جدید به شما تعلق بگیرد.

بنابراین، تنها بخشی از BNBهایی که شما کامیت کرده‌اید، برای خرید رمز ارز جدید استفاده می‌شود. پس اگر تعداد بایننس کوین‌های کامیت‌کرده‌ی شما کم باشد، مقدار بسیار ناچیزی از توکن را می‌توانید بخرید.

نکته‌ی مهمی که در اینجا وجود دارد، این است که شما باید کوین‌های خود را در لانچ‌پد به مدت مشخصی استیک کنید، تا بتوانید رمزارزهای جدید دریافت کنید. در این مدت‌زمان، شما نمی‌توانید از کوین‌های سپرده‌گذاری‌کرده‌ی خود استفاده کنید، یا آن‌ها را معامله نمایید.

طبیعتاً ترافیک سنگینی در رمز ارزهای جدید وجود دارد و افراد بسیاری در لانچ پد بایننس شرکت می‌کنند. این موضوع می‌تواند دیوار خرید ایجاد کند و قیمت ارز دیجیتال جدید را افزایش دهد؛ اما از طرفی، توکن‌های جدید ممکن است ریسکی باشند. بنابراین باید تحقیقات خود را نیز انجام دهید.

چگونه از لانچ پد بایننس استفاده کنیم؟

ابتدا وارد سایت بایننس شوید و از قسمت Earn گزینه‌ی Launchpad را انتخاب کنید.

زمانی که روی لانچ پد کلیک کردید، با صفحه‌ای مواجه می‌شوید که هم لانچ پول و هم لانچ پد در آن صفحه قرار دارند. اگر پروژه‌ی جدیدی در بخش Launchpad وجود داشته باشد، از این صفحه می‌توانید به آن دسترسی پیدا کرده و BNBهای خود را کامیت کنید. همچنین اطلاعات کامل پروژه نیز به شما نمایش داده می‌شود.

برای مثال، می‌خواهیم اطلاعات پروژه Voxies را ببینیم. بر روی آن کلیک می‌کنیم؛ البته فروش توکن این پروژه اکنون به پایان رسیده؛ اما می‌خواهیم اطلاعات آن را به شما نشان دهیم، تا با سیستم کاری لانچ پد بایننس آشنا شوید.

در این صفحه، توضیح کوتاهی درباره‌ی پروژه‌ی Voxies می‌بینیم. لینک وبسایت پروژه، وایت پیپر، قوانین کامل شرکت در لانچ پد پروژه (View Detailed Rules)، گزارش تحقیقات درباره‌ی پروژه و سؤالات متداول (FAQ) درباره پروژه را نیز مشاهده می‌کنیم.

در بخش Type، سیستم فروش توکن را می‌بینیم، که از نوع Subscription است، که قبلاً درباره‌ی آن توضیح دادیم. هم‌چنین قیمت فروش توکن، مقدار رمزارزی که برای فروش در لانچ پد ارائه شده (Token Offered)، سرمایه‌گذاری اولیه (Single Initial Investment)، هارد کپ به‌ازای هر کاربر (حداکثر مقداری که هر کاربر می‌تواند خریداری کند)، زمان شروع لانچ پد، مدت‌زمان کامیت کردن BNBها، مدت‌زمان محاسبه و توزیع نهایی توکن‌ها نیز قابل مشاهده هستند.

مزایای لانچ پد بایننس چیست؟

بزرگ‌ترین مزیت Launchpad بایننس این است، که تمام افراد می‌توانند در خرید توکن‌ها مشارکت کنند.

دومین مورد، این است که تمام پروژه‌هایی که در لانچ‌پد قرار می‌گیرند، دارای کیفیت قابل قبولی هستند؛ زیرا صرافی بایننس پروژه‌ها را با دقت انتخاب می‌کند و آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

سومین مزیت، سادگی استفاده است؛ حتی اگر شما کاربر تازه‌وارد باشید، به‌راحتی می‌توانید در فروش توکن‌ها در لانچ پد شرکت کنید.

پتانسیل رشد زیادی در پروژه‌های جدید وجود دارد؛ شما به عنوان اولین خریداران این توکن‌ها، می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و زمانی که توکن در صرافی بایننس لیست شد، با قیمتی بالاتر آن را بفروشید.

چگونه در Launchpad بایننس شرکت کنیم؟

۱- مرحله‌ی اول این است که یک حساب کاربری در صرافی بایننس ایجاد کنید و در این اکسچنج احراز هویت کنید.

۲- اولین کاری که پس از احراز هویت باید انجام دهید، این است که میزان سرمایه‌ای که می‌خواهید در لانچ پد قرار دهید را مشخص کنید. در اصل، سرمایه‌ی شما به میانگین موجودی BNB شما بستگی دارد. محاسبه‌ی این میانگین، از قبل مشخص شده و معمولاً چند روز است؛ یعنی چند روز باید بایننس کوین‌‌های خود را در بایننس نگهداری کنید و میانگین این موجودی، ظرفیت مشارکت شما را مشخص می‌کند. در این مدت‌زمان، شما نباید BNBهای خود را استیک کنید یا آن‌ها را معامله کنید.

۳- پس از گذشت این مدت‌زمان مشخص، شما باید بایننس کوین‌های خود را برای خرید توکن‌های جدید، کامیت کنید.

۴- در این مرحله، باید نسبت به کل BNBهای کامیت شده، محاسبه کنید که چقدر می‌توانید از توکن جدید بخرید.

۵- قدم آخر، شامل کسر شدن مقداری از BNBهای شماست. این مقدار، به منظور خریداری کردن رمز ارز جدید از شما کسر می‌شود و مابقی بایننس کوین‌ها به همراه توکن‌های خریداری شده، به حساب اسپات شما منتقل می‌شود.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، این است که لانچ پد بایننس از سیستم First Come, First Serve استفاده می‌کند؛ یعنی هر کسی که بتواند زودتر BNBهای خود را کامیت کند، تعداد توکن جدید بیش‌تری می‌تواند خریداری کند.

قوانین شرکت در لانچ پد

سیستم محاسبه‌ی توزیع Subscription بایننس و کسر کردن BNBها را در ادامه می‌خوانید:

در این فرمت جدید لانچ پول، کاربران باید بایننس کوین‌های خود را کامیت کنند. میزان توزیع نهایی به کاربران، بر اساس نسبت BNBهای کامیت کرده، به کل BNBهای Commit شده توسط تمام کاربران محاسبه می‌شود.

محاسبه‌ی اولیه، بدین صورت انجام می‌شود:

BNBهای کامیت کرده هر کاربر / کل بایننس کوین‌های کامیت شده توسط همه کاربران × کل توکن‌های جدیدی که قرار است در لانچ پد به فروش برسند.

برای مثال، فرض کنید که ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ توکن جدید در لانچ پد به فروش می‌رسد. یک کاربر ۵۰۰۰ BNB کامیت کرده و ۹ کاربر دیگر نیز مجموعا ۱۰۰,۰۰۰ BNB کامیت کرده‌اند. بنابراین در محاسبه اولیه، کاربری که ۵۰۰۰ بایننس کوین کامیت کرده، به نسبت ۵۰۰۰/۱۰۵۰۰۰ BNB یا ۴.۷۶ درصد می‌تواند توکن جدید را خریداری کند؛ یعنی ۴,۷۶۱,۹۰۵ توکن.

اما از آن‌جا که برای هر کاربر یک هاردکپ یا حداکثر میزان خرید وجود دارد، کاربرانی که مقدار BNBهای کامیت‌کرده‌ی آن‌ها از این میزان تجاوز کند، حداکثر به میزان هاردکپ خود می‌توانند توکن جدید را خریداری کنند.

 از سوی دیگر، کاربری که ۷۰۰۰ BNB کامیت کرده، می‌تواند ۱۶,۸۰۰,۰۰۰ توکن بخرد (در مرحله‌ی اول دیدیم که این کاربر می‌توانست ۶,۶۶۶,۶۶۷ توکن خریداری کند، اما به خاطر این که دو کاربر اول به هاردکپ رسیده بودند و بیش‌تر از این میزان نمی‌توانستند توکن‌ها را بخرند، کل میزان توکنی که قرار بود در لانچ پد بایننس به فروش برسد، بین کاربران دیگر نیز تقسیم شد.)

زمانی که مرحله‌ی آخر محاسبه انجام شد، از تعداد BNBهای کاربران کسر می‌شود و بایننس کوین‌های باقی‌مانده به همراه توکن جدید، به اکانت اسپات کاربران منتقل می‌شود. کسر شدن بایننس‌کوین‌ها طبق این فرمول انجام می‌شود:

میزان توزیع نهایی توکن جدید × قیمت از پیش تعیین شده توکن جدید نسبت به BNB

برای مثال، اگر قیمت از پیش تعیین‌شده‌ی توکن جدید نسبت به بایننس کوین ۰.۰۰۰۲۲۲۲۲۲ باشد، مقدار BNB  که از این کاربر برای خرید توکن جدید کسر می‌شود، بدین صورت خواهد بود:

۱۶,۸۰۰,۰۰۰ × ۰.۰۰۰۲۲۲۲۲۲ = ۳,۷۳۳.۳۲۹۶ BNB

اگر کاربر در ابتدا ۷۰۰۰ BNB را کامیت کرده باشد، از این میزان، ۳,۷۳۳.۳۲۹۶ بایننس کوین برای خرید توکن جدید کسر می‌شود و در نهایت، ۳,۲۶۶.۶۷۰۴ BNB به همراه ۱۶,۸۰۰,۰۰۰ توکن جدید، به حساب اسپات او منتقل خواهد شد.

پرسش و پاسخ (FAQ)

لانچ پد بایننس چیست؟

لانچ پد یک سیستم فروش توکن‌های جدید است، که به کاربران اجازه می‌دهد قبل از لیست شدن رمز ارزها در صرافی بایننس، آن‌ها را خریداری کنند.

چه کسانی می‌توانند در لانچ پد بایننس مشارکت کنند؟

هر کسی که اکانت احراز هویت شده‌ی بایننس داشته باشد، می‌تواند در لانچ پد مشارکت داشته باشد. در سیستم جدید لانچ پد، تمامی افراد می‌توانند با هر میزان سرمایه مشارکت داشته باشند؛ اما حداکثر میزان خرید نیز برای توکن‌های جدید تعریف شده است.

آیا می‌توان از طریق خرید توکن‌ها در لانچ پد کسب درآمد کرد؟

بله. توکن‌ها قبل از لیست شدن در این صرافی، در این سرویس فروخته می‌شوند و کاربران می‌توانند پس از لیست شدن در بایننس و افزایش قیمت، توکن‌های خود را فروخته و سود نسبتاً خوبی دریافت کنند.

نحوه خرید توکن جدید در لانچ پد به چه صورت است؟

ابتدا شما باید به مدت مشخصی BNBهای خود را در حساب اسپات خود نگهداری کنید و پس از به پایان رسیدن این زمان، باید بایننس کوین‌های خود را کامیت کنید، تا بتوانید توکن جدید را بخرید. مقدار توکنی که می‌توانید خریداری کنید، طبق فرمول‌ها و مراحلی انجام می‌شود و در نهایت، توکن‌های جدید به همراه BNBهای باقی‌مانده، به حساب اسپات شما منتقل خواهند شد.

جمع‌بندی

لانچ‌پد بایننس، یکی از بهترین روش‌ها برای کسب درآمد است؛ البته تنها کاربرانی که احراز هویت کرده‌اند می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. شما می‌توانید در این پلتفرم BNBهای خود را کامیت کنید و طبق محاسباتی که در این مقاله توضیح دادیم، توکن‌های جدید را قبل از لیست شدن در بایننس خریداری کنید. این موضوع به شما امکان می‌دهد که پس از فهرست شدن در این صرافی بزرگ و افزایش قیمت توکن (معمولاً) آن‌ها را بفروشید و سود خوبی کسب کنید. در این مقاله به پاسخ این سؤال پرداختیم که لانچ پد بایننس چیست، و سپس نحوه‌ی کارکرد Launchpad بایننس، نحوه‌ی استفاده از این سرویس، مزایا، نحوه‌ی مشارکت در لانچ پد، محاسبه‌ی توزیع توکن و نحوه‌ی کسر شدن BNBها به منظور خرید توکن‌های جدید را بررسی کردیم.

(منبع: https://cryptoaffiliate.io/binance-launchpad/)