کیف پول دیجیتال چیست؟

ذخیره‌سازی و حفظ دارایی‌های مالی موضوعی است که به طور دائم از گذشته تا به حال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است؛ به ویژه از زمان اکتشاف و شکل‌گیری بازار ارزهای دیجیتال، این موضوع بیش از پیش مطرح شد. کیف پول دیجیتال راه حلی برای ذخیره‌ی نوع جدید دارایی‌های مالی بود که با ایجاد اولین نوع آن به نام Bitcoin – qt در فوریه‌ی سال ۲۰۰۹ توسط «ساتوشی ناکاموتو» افسانه‌ای برای رمز ارز بیت کوین معرفی شد، و دنیای جدیدی از شیوه‌های ذخیره‌ی ارزش و دارایی‌ها را معرفی کرد.

کیف پول دیجیتال چیست؟

 

در این مقاله قصد داریم در مورد کیف پول دیجیتال و انواع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن‌ها صحبت کنیم.

کیف پول دیجیتال و ساختار آن

برخلاف کیف پول های رایجی که همگی ما می‌شناسیم و از آن‌ها به منظور ذخیره و حفظ دارایی‌های مالی خود بهره می‌بریم، کیف پول ارز دیجیتال در درون خود هیچ‌گونه دارایی‌ای را به شکل فیزیکی ذخیره نمی‌کند. به بیانی دیگر، ذخیره‌ی ارزهای دیجیتال در این کیف پول ها به این صورت است که تنها کلیدهای مرتبط با بلاکچین آن رمز ارزها در فضای داخلی این کیف پول ها نگهداری می‌شوند. کلیدهای عمومی به شکل کدهایی که نشان‌گر آدرس الکترونیکی کیف پول ها و رمز ارزها هستند، وجود داشته و کلیدهای خصوصی به عنوان رمز ورود و دسترسی فرد به کیف پول و دارایی‌های دیجیتال، عمل می‌کنند. به این ترتیب می‌توان گفت که این کیف پول ها از امنیت و سرعت بالایی در نگهداری ارزهای دیجیتال برخوردار هستند.

کیف پول دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

برای استفاده از کیف پول دیجیتال، نیاز به داشتن کلیدهای عمومی و خصوصی است. این کلیدها در اختیار دارنده‌ی ارزهای دیجیتال و نیز مالکان واقعی کیف پول ها قرار می‌گیرند. کلید عمومی به مانند شماره‌ی حساب کارت بانکی عمل می‌کند، و فرد برای انتقال و یا دریافت دارایی‌های دیجیتال خریداری‌شده، این کلیدها را در دسترس فرستنده یا طرف دیگر معامله قرار می‌دهد. از طرفی دیگر، همان‌طور که گفتیم کلیدهای خصوصی همانند رمز عبور و کلید دسترسی فرد به دارایی‌ها عمل کرده و فرد می‌تواند برای اطلاع از میزان مانده‌ی حساب دارایی دیجیتال خود از این کلیدها استفاده کند. لذا داشتن کلید خصوصی فقط خاص افراد دارنده و مدیریت‌کننده‌ی کیف پول ارز دیجیتال است و نباید در اختیار سایرین قرار بگیرد.

چگونه می‌توان از کیف پول دیجیتال استفاده کرد؟

همان طور که می‌دانید پلتفرم معاملاتی ارزهای دیجیتال که به منزله‌ی بازار نیز برای آن‌ها محسوب می‌شود، صرافی ارز دیجیتال است. به همین منظور، برای استفاده از کیف پول ارز دیجیتال، لازم است که آن را با صرافی ارز دیجیتال مرتبط کرد. صرافی‌های متمرکز، کیف پول های اختصاصی خود را دارند. به همین دلیل، افراد دارایی های خود را به صرافی و کیف پول های آن انتقال می‌دهند تا بدین طریق قابلیت معامله داشته باشند؛ اما در مورد صرافی های غیرمتمرکز قضیه فرق می کند و افراد فعال در آن، مالک حقیقی و واقعی دارایی‌های رمزنگاری‌شده‌ی خود هستند. بدین ترتیب، تنها با متصل کردن کیف پول دیجیتال به صرافی ارز دیجیتال، امکان انجام معاملات رمز ارزی به آن‌ها داده می‌شود.

انواع کیف پول دیجیتال

انواع کیف پول دیجیتال

در یک دسته‌بندی رایج و معمول از کیف پول های دیجیتال، آن‌ها را در سه دسته‌ی سخت‌افزاری یا آفلاین، نرم‌افزاری یا آنلاین، و نیز کیف پول های کاغذی قرار می‌دهند. در این بخش از مقاله به بررسی دقیق‌تر هر کدام از این کیف پول های دیجیتال و انواع آن‌ها می‌پردازیم.

کیف پول نرم افزاری چیست و انواع آن

فضای مورد نیاز برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال اگر به‌صورت آنلاین باشد، در اصطلاح به این فضا، کیف پول ارز دیجیتال نرم‌افزاری می گویند. این کیف پول ها را بر اساس قابلیت نصب آن‌ها بر روی انواع سیستم عامل‌ها، به سه دسته‌ی کیف پول های دسکتاپی، موبایلی و آنلاین طبقه‌بندی می‌کنند.

انواع کیف پول های نرم افزاری

  • کیف پول دسکتاپی

به منظور حفظ و نگهداری و نیز ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال، افراد می‌توانند پلتفرم‌های والتی خود را بر روی دستگاه‌های کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌های خود نصب کرده و از آن‌ها استفاده نمایند. اطلاعات رمز ارزی در این نوع از کیف پول ها تنها در اختیار خود فرد قرار گرفته، و در دسترس هیچ فرد غیرمجاز دیگری قرار نمی‌گیرد. اما با این وجود، از لحاظ امنیتی این کیف پول ها حرف و حدیث‌های فراوانی دارند و کاربران و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال باید به مسائل امنیتی توجه ویژه داشته باشند.

از جمله مزایای این نوع از کیف پول ها می‌توان به قابلیت دسترسی آسان و ساده به آن‌ها و نیز ذخیره‌سازی امن و آفلاین رمز ارزها در آن‌ها اشاره کرد. اما در کنار این مزایا باید به این نکته نیز توجه داشت که امکان آلوده شدن کیف پول های دسکتاپی توسط بدافزارها و ویروس‌های رایانه‌ای وجود دارد.

  • کیف پول موبایلی

با توجه به این که موبایل یا تلفن همراه افراد همیشه و در اکثر موارد در دسترس آن‌هاست، نصب اپلیکیشن‌هایی که بتوان از آن‌ها به عنوان محلی برای ذخیره و حفظ دارایی‌های دیجیتال استفاده کرد، یکی از آسان‌ترین روش‌های ذخیره‌سازی رمز ارزهاست. کیف پول های نرم افزاری موبایلی در عین حال که با دارا بودن قابلیت‌هایی نظیر استفاده از کد QR برای ورود راحت و امکان دسترسی آسان به رمز ارزها، یکی از روش‌های ذخیره‌سازی ارز دیجیتال محسوب می‌شوند؛ اما با توجه به امکان به سرقت رفتن گوشی‌های افراد یا درز اطلاعات شخصی آن‌ها، جزو پرریسک‌ترین روش‌ها نیز به حساب می‌آیند.

کیف پول نرم افزاری موبایلی

 

  • کیف پول آنلاین

یکی دیگر از روش‌های ذخیره‌سازی و حفظ ارزهای دیجیتال، استفاده از کیف پول ارز دیجیتال در بستر اینترنت و به‌صورت آنلاین است. فراهم شدن امکان معامله‌ي رمز ارزها از طریق کیف پول وب با بالاترین سرعت، از جمله‌ی مزایای این کیف پول هاست؛ اما به سبب مدیریت کلیدهای خصوصی توسط اشخاص ثالث مجازی، کیف پول دیجیتال آنلاین از امنیت کمتری نسبت به سایر کیف پول ها برخوردار است.

از جمله مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کیف پول های نرم‌افزاری می‌توان به کیف پول های atomic، exodus، jaxx، electrum و دیگر کیف پول های ارز دیجیتال اشاره کرد، که اکثر آن‌ها از سه روش گفته‌شده پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال

وجود مشکلات و انواع ریسک‌های فراوان در ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال به شیوه آنلاین و با استفاده از کیف پول های نرم افزاری، توسعه‌دهندگان فعال در این حوزه را بر آن داشت که به فکر ایجاد و توسعه‌ی شکل جدیدی از کیف پول ارز دیجیتال بیافتند. کیف پول های سخت افزاری که به‌صورت فیزیکی قابلیت حمل شدن نیز دارند، با نگهداری کلیدهای خصوصی مرتبط با بلاکچین ارز دیجیتال به‌صورت آفلاین، مزیت‌های زیادی را در مقایسه با انواع آنلاین کیف پول ها، ایجاد کرده‌اند. پشتیبانی کیف پول های سخت افزاری از انواع فراوان رمز ارزهای دیجیتال، قابلیت اتصال این کیف پول ها به دستگاه های ios و قیمت‌های بهینه و استاندارد آن‌ها از جمله‌ی مزایای بی‌شمار این نوع از کیف پول هاست.

در این بخش به بررسی انواع کیف پول های سخت افزاری و نکات قابل ذکر در ارتباط با آن‌ها می‌پردازیم.

  • کیف پول لجر (Ledger)

کیف پول سخت افزاری «لجر» که به ۳ شکل متفاوت لجر نانو ایکس، لجر نانو بلو و لجر نانو اس وجود دارد، یک کیف پول آفلاین و فیزیکی است که با طراحی ساده و قیمتی ایده‌آل، کاربران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. کاربران ارز دیجیتال می‌توانند با استفاده از این کیف پول دیجیتال با خیالی آسوده ارزهای دیجیتال خود را ذخیره کنند. از جمله ویژگی‌های دیگر این کیف پول سخت افزاری می‌توان به امنیت بالا و قابلیت پشتیبانی آن از تعداد بیشتری از رمز ارزها در مقایسه با سایر کیف پول ها، اشاره کرد.

کیف پول سخت افزاری لجر

 

  • کیف پول کیپ کی (keep key)

یکی دیگر از کیف پول های معروف و شناخته‌شده سخت افزاری محصول و ساخته‌ی کشور آمریکا، کیف پول «کیپ کی» است. ظاهر زیبا و مقرون‌به‌صرفه بودن این کیف پول دیجیتال، آن را به انتخابی مناسب برای سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال تبدیل کرده است. با این وجود، این کیف پول در مقایسه با کیف پول ارز دیجیتال لجر، از تعداد کمتری ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند، و همین امر باعث اقبال کمتر کاربران به این کیف پول نسبت به کیف پول لجر شده است.

  • کیف پول کول والت (cool wallet)

ظاهر شیک و امنیت بالای کیف پول دیجیتال «کول والت» و نیز بی‌سیم بودن و استفاده راحت از آن، باعث شده که این کیف پول سخت افزاری به عنوان یک نوآوری جالب در دنیای دیجیتال مطرح شود. از جمله‌ی نکات مثبت دیگر در مورد این کیف پول، نحوه اتصال بلوتوثی آن به دستگاه‌های متصل به اینترنت است که کمتر شاهد این ویژگی در میان کیف پول های ارز دیجیتال بوده‌ایم.

از جمله کیف پول های سخت افزاری مهم دیگر، می‌توان به مواردی نظیر ترزور (trezor) و (bitbox) نیز اشاره کرد.